Gjete

Slik spriter du opp egen LinkedIn-profil

I dette blogginnlegget tar vi for oss hvordan du ved hjelp av fem enkle tips kan løfte din personlige profil på LinkedIn. 

Siri Stensland

Siri Stensland

January 23, 2023

For ordens skyld; LinkedIn er et sosialt nettverk på Internett som hovedsakelig brukes i forretningssammenheng. Selv beskriver LinkedIn seg som “verdens største profesjonelle nettverk på Internett”. 

LinkedIn kan brukes til så mangt: som et verktøy for å finne riktig jobb eller internship, styrke nåværende profesjonelle relasjoner og/eller opprette nye relasjoner, dele av egne erfaringer med nettverket ditt, samt vise frem egen arbeidsplass og arbeid du gjør. Det er også mulig å bruke det sosiale nettverket til å lære ferdigheter du trenger for å lykkes i karrieren din.

Så, hvorfor bør du ta deg bryet med å oppdatere LinkedIn-profilen din? Når du Googler ditt eget navn, er LinkedIn-profilen din noe av det første som dukker opp. Dette bør være grunn nok til at profilen din bør være oppdatert og se profesjonell ut til enhver tid. 

Profilbildet

Dersom det er lenge siden du har oppdatert LinkedIn-profilen din, bør oppdatering av profilbildet ditt være noe av det første du tar tak i. 

Når det gjelder valg av profilbilde bør dette være et bilde som er i høy oppløsning og som viser ansiktet ditt godt. I stedet for å velge et bilde som er tatt av deg på lang avstand, bør du velge et bilde som er zoomet inn. Uavhengig av hvor lite profilbildet ditt eventuelt vil bli når folk navigerer på plattformen, vil dette gjøre det mulig å kjenne deg igjen.

Tenk også på hvordan valg av profilbilde kan være med på å vise frem personligheten din. Selv om du skal opptre profesjonelt, er det tross alt deg som menneske og personligheten din de besøkende er interessert i. Et bilde hvor du ser rett inn i kameraet viser mer tillit enn et bilde hvor du ser ut av kameraet.

Bakgrunnsbildet

Bakgrunnsbildet er muligens den mest synlige plassen på profilen din. Dersom du ikke velger å laste opp et bilde her, vil du automatisk få et grått placeholder-bilde her. Du bør med andre ord benytte muligheten til å laste opp et bilde som sier noe om hvor du jobber, og hva du kan hjelpe til med. 

Ved å benytte deg av arbeidsplassens visuelle profil (logo, font og farger) når du lager bakgrunnsbildet er du med på å fremheve firmaets merkevare. 

Overskriften

For ordens skyld: når det kommer til overskriften på LinkedIn-profilen er det snakk om teksten som står rett under navnet ditt. Mange bruker overskriften til å formidle hvilken stillingstittel i hvilket firma man har. 

Det du heller bør gjøre er fremheve hva du kan hjelpe målgruppa de med. Dette feltet er også søkbart, så det er smart å gjøre seg en vurdering på hvilke søkeord det er smart for deg å være synlig på. Er du rå på strategiarbeid? Fremhev det. Er du rå på innholdsproduksjon? Påpek det. 

Etter at du har påpekt hva du kan hjelpe målgruppa de med, kan du legge til en setning om hvilken stillingstittel du har i hvilket firma.

Til eksempel har jeg skrevet følgende i overskriften på min LinkedIn-profil:

“Hjelper deg med å oppnå digital synlighet og å kommunisere troverdig om bærekraft *Emoji* Kommunikasjonskonsulent i Myldring”. 

Om-teksten

I dag bruker mange “Om-feltet” til å oppsummere CV-sin. Ikke gjør det. Ønsker folk å lese CV-en din, har de mulighet til å gjøre dette i selve CV-feltet som er lenger nede på profilen din. 

I stedet bør du benytte muligheten til å la folk bli kjent med deg. Hva brenner du for? Hva driver deg? Hvorfor driver du med det du gjør? Hvorfor skal folk ønske å kjøpe noe av deg, og hvis ja - hvordan tar de kontakt med deg? 

Kort oppsummert bør “Om-feltet” inneholde følgende:

  • Hva er de største utfordringene målgruppa de står overfor? Vis målgruppa de at du kjenner dem godt nok til å forstå hva det er som hindrer de fra å oppnå resultatene de ønsker.
  • Hvordan kan du hjelpe målgruppa de med å løse disse utfordringene? Trekk fram produktet eller tjenestene du tilbyr.
  • La målgruppa bli kjent med deg - vis frem personligheten din! Fortell målgruppa om hvorfor de skal ønske å kjøpe en tjeneste eller et produkt fra akkurat DEG og ikke noen andre.
  • CTA (call-to-action): Hvilken handling er det du ønsker at målgruppa skal ta etter å ha lest “Om-teksten” din? Besøke nettsiden din? Sende deg en mail? Følge deg på sosiale medier? Jo mer tydelig du er, desto bedre er det. 

CV-en

Sist, men ikke minst: for å få en oppdatert og inspirerende LinkedIn-profil bør du oppdatere CV-feltet på LinkedIn-profilen din med lenker. 

Ved å legge til lenker gjør du ikke bare profilen din mer inspirerende og lettleselig. Det gjør det også mulig å vise frem arbeid du har gjort, samt sende de som besøker profilen din inn der du ønsker. 

Når du er inne og redigerer CV-feltet ditt, finner du knappen for å legge til lenker helt nederst (“Legg til medie”). 

Vil du lære mer om hvordan LinkedIn fungerer, har vi opprettet LinkedIn-kurs for deg! Da hjelper vi deg med alle tipsene over.

Les mer om LinkedIn-kurs her!

Gjete