Gjete

Verktøy for å bli skikkelig kjent med målgruppa di

Siv Hatlen Heimdal

Siv Hatlen Heimdal

February 13, 2023

Hva er det som skiller en ok kommunikasjonsrådgiver fra en skikkelig god en? De skikkelig gode kommunikasjonsrådgiverne elsker målgruppa si og kan aldri få nok av dem.

Skal du lykkes med å nå frem med et budskap, er det bare en ting som gjelder: du må være relevant for målgruppa di. Hvordan blir du relevant for målgruppa di? Du må kjenne dem like godt som din egen lomme.

I denne artikkelen har vi laget en oversikt over verktøyene vi bruker for å bli kjent med nye målgrupper. Du må jobbe som en privatdetektiv. Du begynner med harde fakta før du går dypere til verks og blir kjent med sjelen deres.

Tørre fakta og demografi

List opp alle fakta du har om målgruppen din: Kjønn, alder, bosted, familie, yrke, lønn, utdanning og andre sosioøkonomiske fakta.

Hvordan ser målgruppens hverdag ut?

Hvordan ser hverdagen ut for målgruppa di? Hvordan ser en typisk dag ut i målgruppens liv? Tenk deg gjennom en dag i målgruppens liv fra de står opp og til de legger seg - gjerne hele uka.

Hva liker målgruppen din?

Hva liker målgruppen å gjøre? Hva liker de å spise? Til frokost? Til middag? Lager de mat selv? Spiser de ute? Musikk? Filmer? TV? Bøker? Aviser? Guilty pleasures? Fritidsaktiviteter? Idrett? Reise? Transportmidler? Politikk? Klær? Kosmetikk?

Hvilke verdier har målgruppen din?

Hva er viktig for målgruppen? Hvilke verdier har de? Hvordan ser deres verden ut? Hva er "riktig" for målgruppen din? Hva er deres moralske verdensbilde?

Så, til sjelegranskningen

Hva er det målgruppen din egentlig ønsker å oppnå i livet?

Hva er det som vil gjøre målgruppen din skikkelig glad?

Når vil målgruppen din tenke at de har lykkes i livet?

Hva er det målgruppen drømmer om som de ikke tør si til noen?

Hvordan kan du bidra til at målgruppen din når alle sine drømmer?

Hva er det som stresser målgruppa?

Hva er det målgruppen din er så redd for at de ikke vil innrømme det for seg selv? 

Hva er det målgruppa di tenker på når de ikke får sove?

Hva er målgruppens worst case scenario? 

Hvordan kan du bidra til at målgruppen stresser mindre?

Hva tror målgruppen at andre tenker om dem?

Hva skulle målgruppen ønske at andre tenker om dem? 

Hva ville målgruppen betalt hva som helst for å få løst?

Hva skulle målgruppen ønske at vi forstod om dem?

Hva skulle målgruppen ønske at flere snakket om? 

Hva nå?

Etter å ha svart på alle disse spørsmålene vil du ha en mye bedre oversikt over hva målgruppa di har behov for. Du vet hva som stresser dem og hvordan du kan hjelpe dem. Du vet hva de drømmer om du hvordan du kan hjelpe dem oppnå drømmene sine. Nå kan du bruke alt du har lært til å lage innhold som målgruppen er på jakt etter.

Dersom du ønsker hjelp til å bli bedre kjent med målgruppa di, kan vi i Gjete hjelpe deg. Vi elsker å bli kjent med nye målgrupper. Send oss en e-post på sara@gjete.no.